Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pilski "Okrąglak"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Grobelny, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pilski "Okrąglak"
Powstałe w latach 1870-1874 zabytkowe obiekty kolejowe w Pile, w skład których wchodzi pilska parowozownia (nazywana „Okrąglakiem”), to unikatowy przykład zabytków architektury przemysłowej. Parowozownia jest jedynym zachowanym w oryginalnym kształcie obiektem tego typu w naszym kraju. Podobne budynki i urządzenia spotkać można jedynie w kilku miejscach w Europie. 

Kompleks pilskiej parowozowni ulokowany jest w południowej części Piły, blisko Śródmieścia tego wielkopolskiego miasta. Wschodnia część terenów kolejowych, w której zachował się zespół, położna jest w sąsiedztwie rzeki Gwdy. W pobliżu znajduje się droga nr 180, biegnąca wiaduktem nad torami. W skład kompleksu wchodzą: parowozownia z centralną obrotnicą, czterokondygnacyjny murowany budynek biurowy (były zbiornik wody), murowana dyspozytornia, budynek warsztatowy i murowano-drewniana wieża ciśnień (dawniej zbiornik wody technicznej dla parowozowni).

Parowozownia z centralną obrotnicą została zbudowana w 1871 r. Obiekt uznawany jest za jedno ze szczytowych osiągnięć architektury przemysłowej z II połowy XIX wieku. Parowozownia jest jednym z najstarszych budynków zachowanych w oryginalnym kształcie w Pile (miasto zostało zniszczone w 75 proc. podczas II wojny światowej). Budynek posiada trzy bramy wjazdowe, halę główną o średnicy 31 i wysokości 16 metrów, otoczoną nawą o szerokości ok. 10 i wysokości 7 metrów (to miejsce na magazyny, biura, warsztaty itd.). Wyposażenie i gabaryty umożliwiały obrządzanie do trzech parowozów naraz i stacjonowanie trzynastu maszyn w jednym momencie.

Hala parowozowni posiada kształt szesnastokąta (powierzchnia hali to 2040 metrów kwadratowych, a nawy bocznej – 1250 metrów kwadratowych), który stał się wzorem dla zbudowanych później podobnych obiektów m.in. w Berlinie, Hamburgu i Magdeburgu.

Sprawna obrotnica umiejscowiona jest centralnie, w przeszłości możliwe było obsługiwanie przez nią lokomotyw o długości do 11 metrów. Kopuła hali jest oparta na 16 żeliwnych słupach, wyposażona w zwieńczenie w postaci żaluzjowego wywietrznika.

Dach o powierzchni ok. 2850 metrów kwadratowych składa się ze stalowego szkieletu i poszycia (deski pokryte papą). Nitowany szkielet dachu był w czasie budowy obiektu bardzo innowacyjnym rozwiązaniem. Nad każdym stanowiskiem postojowym znajduje się wywietrznik. Nie zachowały się dodatkowe urządzenia do nawęglania i kanały oczystkowe. 

Obiekty parowozowni objęte są ochroną konserwatorską. Trwa procedura wpisu ich do rejestru zabytków województwa wielkopolskiego. Unikatowy na europejską skalę budynek niszczeje. Nie jest już wykorzystywany przez PKP. Część towarzyszącej infrastruktury służy dziś firmom specjalizującym się w naprawach lokomotyw parowych i spalinowych. W 2006 roku zawiązało się Stowarzyszenie Parowozownia Pilska „Okrąglak” – inicjatywa mieszkańców wielkopolskiego miasta, którzy okazali spore zainteresowanie losem zabytku. Jego celem jest m.in. nagłośnienie problemu pogarszającego się stanu wyjątkowego obiektu w mediach oraz zainteresowanie tym tematem osób i instytucji mogących mieć wpływ na stan parowozowni. Stowarzyszenie opracowało nawet koncepcję zagospodarowania obiektu. Dla rewitalizacji zabytku potrzebne są spore fundusze. Plany miejscowego samorządu mówią o utworzeniu w budynku dawnej parowozowni hali widowiskowej, biblioteki lub obserwatorium astronomicznego. Inne zamiary mówią o zachowaniu pierwotnych funkcji obiektu – stworzeniu „żywego muzeum” parowozów, podobnego do tego, które znajduje się w Wolsztynie. Bez pokaźnego zastrzyku finansowego nie będzie to możliwe, a stan unikatowego zabytku będzie się pogarszał.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Radomskie perypetie kolejowe

Infrastruktura

Radomskie perypetie kolejowe

Włodzimierz Winek 02 listopada 2024

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Infrastruktura

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Włodzimierz Winek 05 października 2024

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Infrastruktura

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Włodzimierz Winek 15 sierpnia 2024

Zobacz również:

Rynek Kolejowy 7-8/2024 już w Empikach!

Biznes

Rynek Kolejowy 7-8/2024 już w Empikach!

Łukasz Malinowski 18 lipca 2024

Rynek Kolejowy 6/2024 już w Empikach

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2024 już w Empikach

Łukasz Malinowski 26 czerwca 2024

Nowy numer Miesięcznika Rynek Kolejowy już w Empikach!

Biznes

Pozostałe z wątku:

Radomskie perypetie kolejowe

Infrastruktura

Radomskie perypetie kolejowe

Włodzimierz Winek 02 listopada 2024

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Infrastruktura

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Włodzimierz Winek 05 października 2024

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Infrastruktura

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Włodzimierz Winek 15 sierpnia 2024

Zobacz również:

Rynek Kolejowy 7-8/2024 już w Empikach!

Biznes

Rynek Kolejowy 7-8/2024 już w Empikach!

Łukasz Malinowski 18 lipca 2024

Rynek Kolejowy 6/2024 już w Empikach

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2024 już w Empikach

Łukasz Malinowski 26 czerwca 2024

Nowy numer Miesięcznika Rynek Kolejowy już w Empikach!

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5